Sunday 22 September 2013

HANTAR ILHAN SHAH FIRRASH KE TASKA (PERSIAPAN & BARANG-BARANG KE TASKA)


Hari ni da masuk minggu ke3 firrash ke sekolah a.k.a taska
Tapi hati ni rindu sangat kat si jantung,limpa,hati, usus, nadi diriku tu… Asyik-asyik tengok jam je kat office… agaknye ni la perasaan u oll semua mase hantar anak ke taska kan?
Pengalaman pertama hantar anakanda firrash ke taska, jantung I berdegup kencang gitu
Kirenye ala-ala sebak la.. dalam hati ada taman bunge!!! doa.. mudah-mudahan firrash akan ok kat sane,
Mengimbau kenangan  lalu, Malam sebelum hantar firrash ke taska tu, bagi firrash minum susu dengan botol, tapi die merengek n tolak botol. Gayenye macam merajuk n macam tau-tau je ibu die nak hantar ke taska… Dalam tidur pun firrash macam merengek, sambil tidur keletihan. Kesian anak ibu.
Malam tu, sempat usap2 ubun2 firrash sambil cakap kat die dengan gaya penuh kemithalian…
‘firrash anak yang baikkan? Jaga diri baik2 ye sayang, ibu tau firrash pandai, minum guna botol ye, esok malam ibu upah susu’
Sedih je malam tu… nak xnak kene ajar firrash minum botol & akhirnya kami suami isteri decide postpone sehari tarikh ke taska sepatutnya rabu 11.09.2013, tapi . kami postpone ke hari khamis 12.09.2013, hari rabu tu seharian aku tenyeh bagi firrash botol walaupun kadang2 die refuse, hurm… anak ibu pandai betul, macam tau2 nak kene hantar taska, walhal sebelum ni ok je die minum kat botol. Kuat betul naluri die… Alhamdulillah  firrash boleh tidur tanpa buai. Hope semua dipermudahkan.
So,Malam tu 11.09.2013 ayah & ibu sibuk siapkan barang2 firrash, beg firrash disusun rapi dengan barang-barang si comel :



·         Selimut
·         Toto
·         Bantal
·         Baju 3 helai
·         Mitten & Booties 3 helai
·         Tuala kecil untuk lap mulut
·         Tuala
·         Barang Mandian
·         Baby cream
·         Baby lotion bagi menggantikan bedak. I xgune bedak untuk firrash.
·         Minyak urut
·         Minyak rambut
·         Sikat
·         Nappy cream
·         Pampers
·         Baby wipes

·       

Second bag  sudah semestinya dipenuhi dengan susu cap ibu. I bekalkan 7 botol susu, 1 botol da dipanaskan & da masuk dalam botol pigeon (tahan 4 jam) 6 botol plak I masuk dalam cooler bag
Susunan botol susu firrash seperti kat gambar bawah :
Botol B1-B2 I da thawed’kan , B3-B5 frozen milk, B6 fresh milk/chilled milk.
So kirenye aku bagi permulaan fresh milk dan pengakhiran fresh milk, rasenye next time aku nk selang seli fresh n frozen milk la klu stok susu banyak.amin… doa2…
So, tibalah hari yang xdinanti.. 12.09.2013 huhu.. I pon hantar firrash bersama suami terchenta… sebak u oll.. sob..sob.. so ibu tahan sebak, letak firrash dekat tilam, tub2 beliau macam nak tido, so I suapkan..erk? suap? Bagi la kot… ayat yang lebih manis… so I bagi susu botol, firrash minum sikit, terus tertido… syahdu ooo.. kirenye firrash macam xsanggup tengok ayah n ibu balik kot. Sebelum tu, aku sempat usap2 rambut firrash… sayangnye kat firrash!!!..
Hati berdebar hanya Allah yang tahu… xsabar nak tgu pukul 5
Sementera tu kat rumah macam2 benda aku buat nak hilangkan rasa rindu. Masa aku hantar firrash aku xkeje lagi. Kirenye aku train die awal la. Aku keje next weeknye… 17.09.2013,
Antara benda-benda  perkara-perkara yang dibuat bila rindu anak :
1.cium baju anak, stokin anak atau apa2 benda yang penah anak pakai atau gunakan (sekarang ni aku tengah cium selimut busyuk wangi firrash…. :(
2. update status FB!!! Bgtau 1 dunia rindu anak
3. update blog              
4. Mesej BS Tanya keadaan anak
5. Mesej suami suh cepat balik tok amik anak
Gitu la gamaknya… erm.. kat mana aku hantar anak? Jeng..jeng.. next episode aku cite k..  alahai baru pukul 11.00 :( lambatnye nak jumpa firrash………

No comments:

Post a Comment